Топ-125 фото «Вікі любить пам’ятки» 2021 року та як ми визначали переможців
За традицією, ми публікуємо пост із топ-120+ світлин, щоб Ви могли побачити більше пам’яток, які потрапили на фінальний розгляд і з яких було обрано топ-10 світлин української частини 2021 року.
До цієї вибірки потрапили світлини із 24 регіонів України. Найбільше світлин із Львівської (19), Хмельницької (10) областей та міста Київ (10); найменше, по одній світлині, — Дніпропетровська та Полтавська області. На фото представлені майже 100 пам’яток — найбільше світлин Підгорецького замку. Загалом, тут представлені роботи 41 автора.
Нижче представлено деякі світлини із топ-125. Усі роботи можна переглянути за посиланням: https://w.wiki/4mWt (розміщені довільно, без врахування балів журі у топ-125).
Наталія Тимків, членкиня організаційного комітету, адміністраторка розділу Вікіпедії українською мовою, прокоментувала процес оцінювання світлин: «Цього року ми отримали понад 25 тисяч світлин. За замовчуванням світлини подаються лише на так звану “кількісну” номінацію, тобто не потрапляють на розгляд журі. Для того, щоб роботи потрапили на оцінювання журі, тобто у так звану “якісну” номінацію — учасники мають це проактивно вказати при завантаженні. Також не враховуються фото, автори яких мають конфлікт інтересів (наприклад, організатори), замалу роздільність чи не входять до державного реєстру і подані тільки на спеціальні номінації. Саме так із понад 25 тисяч на оцінювання до журі у першому раунді потрапило понад 4700 робіт. Незважаючи на те, що у нас 19 членів журі — світлин все одно багато, тож ми організовуємо процес так, аби кожну світлину дивилися принаймні два члени журі. На першому раунді члени журі мають відібрати до 50 світлин зі своєї порції.
Отже, за результатами першого раунду — відбору членами журі до 50 світлин зі своєї порції — вийшло 691 фото на другий раунд.
Паралельно до роботи журі у першому раунді, ми формуємо групу волонтерів, завданням яких є відібрати для розгляду журі до 20 світлин з кожної порції світлин поданих на “кількісну” номінацію (тобто решти 15673 світлин завантажених на конкурс, які не потрапили на розгляд до журі прямо). Ці волонтери відібрали 235 фото, які потім переглянули додатково члени журі й відібрали з них 30, які теж пройшли на другий раунд.
Ці 691+30 світлини переглядає оргком, щоб відкинути ті знімки, які порушують “свободу панорами” чи де відсутні пам’ятки, що входять у державні реєстри. Тож на другий раунд до всіх члени журі перейшло 666 фото. На цьому етапі журі теж обирає світлини, які, на їхню індивідуальну думку, мають шанс перемогти. На третій раунд переходять тільки ті роботи, які були вибрані хоча б двома членами журі. Цього року це було 210 робіт. І ці вже роботи члени журі оцінюють за шкалою від 1 (мінімум) до 10 (максимум).
27 робіт із найвищими балами журі оцінювало на четвертому раунді вже за 20-бальною шкалою.
Увесь початковий процес оцінювання відбувається в онлайні, у спеціально написаному інструменті WLX Jury Tool. Це дозволяє членам журі пройти підготовчі раунди у комфортному для них темпі, хоча й має свої недоліки — у когось буде кращий монітор чи налаштування, а у когось це все буде не дуже, і одна й та сама світлина може отримати одночасно і дуже високі, і дуже низькі оцінки.
Тож фінальним етапом була зустріч журі. 28 листопада нам вдалося зібратися на змішане засідання у Києві — частина членів журі була у приміщенні, частина підключилися через Zoom. На цьому засіданні ми обговорювали 27 світлин, відібраних та оцінених на четвертому раунді, щоб вибрати топ-10, який представлятиме Україну на міжнародному рівні.
Дедлайн для подання переможців українськими організаторами на міжнародний етап — 5 грудня. І з нашою кількістю робіт (яка щороку становить не менше 20 тисяч), це — доволі складний дедлайн. Адже потрібно у короткі терміни переглянути багато робіт, а якщо хтось захворів чи щось сталося на роботі — усі терміни пересуваються…
Цього року на засіданні ми тільки визначили топ-10, місця у десятці уже визначили доголосуванням журі в онлайновому режимі за ці світлини. І в онлайновому режимі відбувався раунд з оцінювання найкращих світлин у кожному регіоні».
Ольга Мілянович, членкиня організаційного комітету, прессекретарка та членкиня Правління ГО «Вікімедіа Україна», зауважила, що: «Ми вже не вперше проводимо конкурс, цей рік — 2022 — є для нас ювілейним, десятим. Є певні обмеження, які не залежать від нас (як, наприклад, якість моніторів у членів журі чи наявність у них вільного часу, та й міжнародні дедлайни), але є й такі, які ми хотіли б змінити, щоб підвищити якість робіт, поданих на конкурс. Одна з ідей — розділити журі на фотографів та не-фотографів, і налаштувати процес так, щоб спершу роботи оцінювали саме журі-фотографи, які оцінять і незаваленість горизонту, і роздільність, і вау-ефект. А вже після того будуть працювати члени журі, які є краєзнавцями та вікіпедистами. Це мало б дати змогу обрати на фінальному етапі тільки якісні світлини гідних пам’яток. Звісно, залишається викликом як організувати ці два процеси, якщо дедлайни залишаться тими самими. Як одна з опцій — члени журі-фотографи будуть оцінювати роботи ще під час конкурсу, відсіюючи ті, які мають іти на наступний раунд.
Ще одна ідея — підсилити заохочення професійної фотоспільноти до участі. Як можливу мотивацію ми заклали на цей рік у бюджет покриття витрат на організацію та проведення персональної фотовиставки для переможця нашого конкурсу у “якісній” номінації. І будемо думати про видання фотокаталогу. Звісно, наш конкурс залишатиметься відкритим і для любителів теж, але у нас достатньо різних спеціальних та додаткових номінацій, щоб кожен і кожна змогли знайти свою нішу для подання фотографій.
Ми знаємо, що наші учасники щиро вболівають за культурну спадщину загалом, і за наш проєкт зокрема, тож охоче поговоримо на церемонії нагородження про інші можливі ідеї підвищення якості фотографій».
Нагадуємо, що вже цієї неділі (20 лютого, о 14:00) відбудеться церемонія нагородження переможців та можливість обговорити майбутнє проєкту. Церемонія пройде в Zoom. Для участі просимо зареєструватися за посиланням. Також підписуйтесь на подію у Фейсбук.