Переможці

Топ-117 фото «Вікі любить пам’ятки» 2023 року та процес роботи журі

Як і у попередні роки публікуємо топ-100+ світлин, щоб можна було побачити більше пам’яток, які потрапили на фінальний розгляд і з яких журі обрали переможців української частини 2023 року.

У конкурсі 2023 року з безпекових міркувань завантажувати  можна було світлини та відео, що були зроблені до 30 червня 2023 року (включно). Єдиним винятком були світлини інтер’єрів пам’яток — люди з фотокамерами чи телефонами, які знімали б будівлі, наражалися б на підвищену небезпеку, але фотографування інтер’єрів складно зробити без чіткого дозволу жителів чи власників будівлі, а також складно зафільмувати щось важливе з військової точки зору. Попри ці суттєві обмеження вдалося отримати майже 20 тисяч світлин і посісти третє місце за кількісним показником у світі.

При завантаженні на конкурс учасники самостійно мають вказати чи їхня робота достатньо якісна, щоб потрапити на оцінювання журі, тобто у так звану «якісну» номінацію («Найкраще фото»). За регламентом також не враховуються фото, автори яких мають конфлікт інтересів (наприклад, організатори), замалу роздільність чи якщо вони зображують об’єкти, які не входять до конкурсного реєстру і подані тільки на спеціальні номінації. Поданих до «якісної» номінації світлин цього року виявилося 6811.

Цього року вперше організаційний комітет організував «попередній відбір» (pre-selection) у «якісній» номінації, залучивши 9 волонтерів з інших країн — вікіпедистів та учасників Вікісховища, які відібрали 2979 робіт.

При завантаженні на конкурс роботи автоматично зараховуються у так звану «кількісну» номінацію («За найбільшу кількість сфотографованих пам’яток») — у цій номінації відзначаються автори найбільшої кількості сфотографованих пам’яток культури (не фотографій, а саме різних об’єктів) за алгоритмом, де найбільше балів отримують пам’ятки, які не були представлені у Вікісховищі раніше. За правилами ці світлини прямо до журі не потрапляють, але оскільки можлива помилка (наприклад, учасники не розібралися із завантажувачем), організаційний комітет також традиційно сформував групу волонтерів, завданням яких було переглянути усі завантажені роботи, і відібрати для розгляду журі «якісної» номінації додаткові світлини. Цього року 15 волонтерів обробили 10480 фото, яких автори не подали на «якісну» номінацію, і відібрали 260 робіт для перевірки журі.

Відсіювання і у «кількісній», і у «якісній» номінаціях проходило ще під час конкурсу, щоб змогти забезпечити початок роботи журі вже на початку листопада. Дедлайн подання на міжнародний етап був 5 грудня, отже дуже значні обмеження по часу на проведення оцінювання номінації «Найкраще фото».

Таким чином на перший раунд для оцінювання журі потрапило 3239 фото. Ці світлини були поділені між членами журі так, щоб кожну фотографію переглядало принаймні 2 члени журі. Тож на одного члена журі порція файлів до перевірки становила ~725. На першому раунді члени журі мали відібрати до 50 робіт зі своєї порції.

За результатами першого раунду — відбору членами журі до 50 світлин зі своєї порції — вийшло 398 фото, які потрапили у другий раунд.

Волонтери, які перевіряли не подані на «якісну» номінацію фото, паралельно передивилися ще світлини, які відсіяли волонтери з «якісної» номінації, і відібрали ще 22 фото.

Таким чином на другий раунд оцінювання журі потрапило 420 фотографій, які журі оцінило за 12-бальною шкалою (по 3 бали за кожним критерієм: «цінність для Вікіпедії», «якість», «оригінальність» та «додаткові бали»).

Ці світлини переглядав оргкомітет, щоб відкинути ті знімки, які порушують «свободу панорами» чи де відсутні пам’ятки, що входять у державні реєстри. За сформованим рейтингом 37 світлин із найвищими балами потрапили у третій раунд.

Увесь цей процес оцінювання відбувалося онлайн, у спеціально написаному інструменті WLX Jury Tool. Це дозволяло членам журі пройти підготовчі раунди у комфортному для них темпі, хоча це й мало свої недоліки. Залежно від якості монітора чи налаштувань у членів журі, одна й та сама світлина могла отримати дещо різні оцінки.

Ситуація у 2023 році дозволила організувати гібридне засідання журі. На засіданні 2 грудня 2023 року журі визначило світлини, які представляли Україну на міжнародному етапі, а також визначило більшість переможців у регіонах, вибірки для яких оргкомітет формував на підставі оцінок, які виставило журі. 

Переможців ще у чотирьох регіонах журі довизначало вже в онлайні за шкалою від 1 (мінімум) до 10 (максимум).

Нижче представлено деякі світлини із топ-117. Усі роботи можна переглянути за посиланням (розміщені довільно, без врахування балів журі).

Наталія Шестакова, членкиня журі, відзначила «оригінальність чорно-білої презентації» та вдалий ракурс роботи.

Член журі Андрій Чекановський зауважив, що це «зразкове документально-довідкове фото для енциклопедії».

Наталія Шестакова прокоментувала, що «авторка привабливо представляє пам’ятку у оточуючому середовищі».

Членкиня журі Надія Лиштва зауважила про цінність світлини для Вікіпедії, яка показує «відмінне цегляне мурування із залишками розпису».

Цінна світлина пам’ятки із Луганської області — на Вікісховищі є всього кілька її світлин, і ця єдина, що показує церкву з цього ракурсу.

Наталія Шестакова відзначила цю світлину так: «Якість фото Тустані з цієї вибірки — як у зображення з дрону, з певним компромісом технічної якості, проте в основному усі фото [серії робіт автора] виграють від продуманої композиції і ракурсу, а також дуже вдало вибраного часу зйомки — у сонячний осінній день, що дозволяє максимально виразно презентувати пам’ятку у супермальовничому природному оточенні та захопити піднесені емоції глядачів за рахунок цієї колористості».

Членкиня журі Наталія Шестакова прокоментувала, що це: «Безумовно оригінальна та корисна для Вікіпедії світлина, проте основна пам’ятка губиться у оточуючій забудові».

Наталія Шестакова зауважила, що серія автора: «Перші аерофото замку у Вікісховищі, тож користь та оригінальність присутні. Виразно презентує цілісний комплекс пам’ятки у середовищі».

Член журі Георгій Чернілєвський прокоментував, що у роботі «вдало оброблені контрасти, немає провалів у тіні та на світлі».

Наталія Шестакова сказала про роботу так: «Мабуть, одне з найпривабливіших зображень пам’ятки, наявних на зараз у Вікісховищі. Вдало вибрані композиція, ракурс і час для презентації пам”ятки у середовищі».

Світлини у дописі були обрані на розсуд авторів допису. Переважно це цікаві чи нові об’єкти, світлини яких раніше не були завантажені у межах конкурсу, які презентують різні регіони та різних авторів.

Дивіться також:

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *